Monday, September 12, 2011

BiLa kekejangan ....teringat Arwah Makkkk!!!!!!!!

MAK!!!!!!!!!!!
hanya satu kata....
hanya satu panggilan....
hanya satu...selamanya hanya satu...tiada yang lain...

terlalu aku merinduinya...
terlalu aku terasa kehilangannya...
terlalu ingin aku seru nama itu....
terlalu ingin aku memelukmu....ingin mencium pipimu...
teringat kali terakhir...pipimu ku cium..tapi hanya jasad mu kaku aku renungi...
walaupun titis air mata ini berjuraian jatuh di pipi...
tapi takdir ALLAH tak dapat mengembalikanmu.....

MAK!!!!!!!!!!!!
dalam sepi ku menangis.....
menangisi nasib diri.....
kehilanganmu menghilangkan kesempurnaan diriku....
kiri kananku....semuanya punya ibu...
tapi aku?????? entahlah...
kadang-kadang aku tersenyum sendiri....
gelagat ibu dan anak itu aku mencuit hati ku...
teringat aku pada detik2 bermanja....bergurau dengan mu.....
penyesalan itu tiba-tiba menjelma....bila pernah ketika membuat kau menangis..
pernah membuat kau marah...kalaulah masa itu boleh di undurkan balik.....
tak akan sesekali aku membuat kau menangis.....

MAK!!!!!!!!!!!!
ketika aku membeli barang persiapan untuk raya...
tiba-tiba aku bermonolog...
'' kan seronok kalo aku dapat beli beg nie untuk mak'' sekurang-kurangnya mak blh bergaya...heheh
tapi itu hanya sekadar impian....
aku sangat gembira..apabila pernah menghadiahkan beg dompet ketika hari lahir mu.....
seronokkan ketika itu????????

MAK!!!!!!!
semalam kaki ku kekejangan....
sakit nya mmg teramat sakit......
kalau sebelumnya ketika kekejangan akan ku sapukan dengan minyak..
sedikit-sedikit ia berkurangan.....
tapi semalam....tiba-tiba aku meraung....
YA ALLAH sakitnya.......dua tiga kali aku menyeru nama ALLAH...
tiba2 ada seorang kenalan ku...
bangun dari tidurnya dan mengurut-urut kaki ku...
terpana seketika.....'' hanya kau sahaja yang akan buat begitu setiap kali kaki ku kekejangan''
tiba-tiba aku merasakan kau begitu dekat denganku.....
dan dia bagaikan bayanganmu......sungguh dia ambil berat ttg ku.....
aku sayang padanya....dia bagaikan kakak.....kak anje xkan pernah iza lupa saat itu...
saat itu mengingatkan ku padamu wahai ibu...

MAK!!!!!!!!!!!
kenapa orang lain mcm sangat gembira bila ayah kahwin lagi???????????
diorang x tahu ke????? susah payah mak membesarkan kami...
kenapa ea????
mungkin mereka gembira...tapi tidak ku...
biarlah mereka dengan kegembiraan mereka...
yang pastinya...aku hanya ada satu ibu...
selamanya hanya satu..

MAK!!!!!!!!!!
tersemat dalam hati....
rumah yang dulunya...aku gembira untuk jejaki...
tapi kini tidak lagi......
aku tak akan pulang jika tiada apa2 yang mustahak untuk aku jejaki...
bermula lah penghijrahan ku....
apabila pengajianku tamat.....akan ku cuba hidup berdikari....
pergilah kemana sahaja..tapi tidak di rumah itu...

MAK!!!!!!!!!!!!
kini aku temui sesorang yang boleh membimbingku...
dia mengajarku memberi tunjuk ajar dalam membaca Al Quran...
mungkin aku dipertemukan dengan takdir dari yang maha ESA....
sangat ku bersyukur...

menyayangi dirimnu...adalh nafasku...
berhenti nafasku...kau tetap ku sayang...
selamanya...hingga akhir nafas ku ini....
moga kita berjumpa di Syurga ALLAH...

Mak walaupun kau tiada pada zahirnya..tapi ku tahu kau sentiasa memerhatikan ku...
berikan la anakmu ini kekuatan mu..ketabahanmu....untuk aku hidup berdikari..
YA ALLAH tempatlah ibuku di kalangan orang-orang yang soleh...jauhi la ibuku dari seksa mu YA ALLAH....moga ibuku tenang dan damai di tempatmu YA ALLAH....

No comments:

Post a Comment